Mit Samsø

Karin Salling: Samsø er mit fristed

Selv om hun har rejst over det meste af verden, er det på Samsø, Karin Salling finder ro – og tager alt for mange billeder af den samme solnedgang.

Af Allan Priess Poulsen

Få danskere har oplevet, set og rejst mere end Karin Salling. Næstformand i Salling Fondene, som siden 2012 har doneret knap 2 milliarder kroner til projekter inden for blandt andet kunst og kultur, sport, forskning, innovation og uddannelse. Enke efter Herman Salling, som skabte Salling Group, Danmarks største detailvirksomhed. For nylig udnævnt til kammerdame af Kongehuset. Vild med natur og oplevelser igennem 80 år. En verdensdame og eventyrer med et særdeles blødt punkt for en lille ø midt i Kattegat.

”Jeg har rejst rigtig meget. Særligt da min mand levede, besøgte vi hele verden på både forretningsrejser og ferier. Jeg husker blandt andet en helt fantastisk rejse til Sydafrika, hvor vi endte i Durban og senere en togrejse, hvor jeg kørte igennem store dele af Afrika sammen med en veninde. Så sent som sidste år var jeg i Alaska og Canada, så jeg er stadig i gang. Jeg mangler faktisk kun Grønland og Island, før jeg har oplevet hele verden,” fortæller Karin Salling.

Kærlighed ved første blik
Når man er så berejst, skulle man måske tro, at de største oplevelser og mest funkledende minder ligger langt uden for lille Danmarks grænser. Sådan forholder det sig imidlertid ikke i tilfældet Karin Salling.

”Jeg blev for første gang inviteret til Samsø for omkring 10 år siden af mine gode venner, Ole og Jette, som har en feriebolig i Ballen. De var og er begge meget glade for øen, og jeg må sige, at jeg forstod dem fra første sekund. Dengang havde jeg ikke noget særligt kendskab til Samsø. Jeg tror, at jeg har været her engang med skolen, men ellers var der ingen tilknytning. Alligevel faldt jeg med det samme for øen. Den ro og skønhed, der er herovre, er noget helt særligt,” siger hun.

En følelse af at komme hjem
Siden dengang har Karin Salling tilbragt i hundredvis af dage på Samsø. Faktisk er kærligheden til øen så stor, at hun har erhvervet hele to boliger – en lejlighed og et hus – i Ballen. På den måde er der plads til, at børn, svigerbørn og børnebørn kan komme på besøg og stadig have et privatliv. Hvilket sker med jævne mellemrum hele året igennem, når Karin Salling skifter Aarhus ud med Samsø.

”Jeg har boet i mit hjem i Højbjerg syd for Aarhus siden 1976, og der har jeg altid en følelse af, at huset og haven omfavner mig, når jeg kommer hjem. Det kan Samsø måske ikke helt konkurrere med, men faktisk er det tæt på. Jeg har efterhånden også en følelse af at komme hjem, hver gang jeg kommer til Samsø. På den måde er øen i høj grad et fristed for mig,” siger hun og uddyber.

”Når jeg sidder på min terrasse og kigger ud over vandet, mens jeg drikker morgenkaffe, kan jeg stadig blive helt overvældet over, hvor fint her er. Det er lidt det samme om aftenen, når jeg sidder og nyder solnedgangen. Det er simpelthen så smukt. Jeg bliver ved med at tage billeder af den samme solnedgang, men heldigvis kan man jo bare slette nogle af dem igen,” griner Karin Salling.

Tog veninderne øen rundt i bus
Udover løbende at invitere familien på besøg har Karin Salling flere gange budt veninder med til Samsø. Nogle gange til flere dage lange ophold og nogle gange til en endagstur proppet med oplevelser og så hjem igen mod Hou eller Kalundborg ud på aftenen.

”Tidligere kunne man leje en gammel turistbus, som passede rigtig godt til en idyllisk køretur rundt til øens seværdigheder. Den lejede jeg flere gange og viste på den måde Samsø frem for mine veninder. Vi tog blandt andet rundt til nogle af udkigspunkterne – for eksempel Ballebjerg i Nordby Bakker. Så sad vi der og nød naturen, snakkede og fik et glas.

Sådan fortsatte vi dagen igennem og sluttede af med at spise på havnen i Ballen eller på badehotellet, inden veninderne tog med aftenfærgen hjem – i bil eller gående. Den form for ophold er Samsø meget velegnet til,” siger Karin Salling og får svært ved at begrænse sig, da hun bliver bedt om at nævne de Samsøoplevelser, hun holder mest af.

”Jeg tager altid til Nordby og køber nogle af Samsøs lækre specialiteter. Issehoved på nordspidsen er et fantastisk naturområde og har altid mindet mig om Grenen ved Skagen. Samsø Labyrinten har jeg været i flere gange. Selv om den mest er for børn, er det også et sjovt og dejligt sted. Et kendetegn ved Samsø er nok, at der altid er flere oplevelser at finde. Og generelt i livet gælder det, at hvis man kan blive ved med at finde gode oplevelser, er der virkelig noget ved det – også selv om man er rundet 80,” siger hun.

KARIN SALLING

• Født i Randers i 1943.
  • Uddannet tandtekniker og arbejdede i sin ungdom også som model.
  • Giftede sig som 33-årig med Herman Salling.
  • Næstformand i Salling Fondene, som er eneejere af Salling Group – Danmarks største detailhandelsvirksomhed.
  • I 2022 udnævnt til kammerdame af Kongehuset.
  • Salling Group driver Bilka, føtex, Netto, BR, Carl’s Jr., Starbucks og Sallings Stormagasiner.
  • Salling Fondene har siden 2012 uddelt ca. 1,9 mia. kroner til projekter og initiativer indenfor blandt andet kunst og kultur, kirke, sport, uddannelse, forskning og værdige formål.